Nederlands klets/tiphoekje

Ik vroeg me af of er iemand zin heeft om in het Nederlands te kletsen/tips uit te wisselen of info wil delen.
groetjes!

Als ze de zomer- en wintertijd gaan afschaffen. Welke zou je kiezen?

Om het verschil te duiden:

• Wintertijd: ochtend eerder licht, avond eerder donker
  • Zomertijd: ochtend langer donker, avond langer licht.

Wintertijd zou ik dan houden. Eerder licht, is eerder wakker kunnen worden (wakker worden is ehm niet mijn sterkste punt haha en savonds lekker knus met kaarsjes aan. En jij?

Absoluut wintertijd. Ik moet in de ochtend wakker worden, niet 's avonds.

Als ze voor zomertijd gaan, ga ik denk ik gewoon actie voeren. Spandoekje erbij hupsakee!

Ik weet niet of ik een voorkeur heb, maar ik vind het switchen altijd zo moeilijk. Dus afschaffen prima, maar geen idee welke van de twee beter is.

En als tip heb ik:

Dat boek dat ik zo fantastisch vind? Ik heb het net bij bol.com. gekocht, maar het staat daar heel raar genoteerd. Het heeft in het systeem het verkeerde titel, moest op isbn zoeken, maar verder was het gewoon het juiste boek met juiste titel op de kaft, gewoon.

Dus… Het isbn is 9789088508158
Druk en dromerig, van Jacqueline vd Sande

Zal eens kijken. Zoals ik al zei heb ik vandaag pas zekerheid gekregen. Komt al een hoop info op me af. Wel leuk om hier meer Nederlandse ‘Brains’ te vinden.

Is moeilijk opstaan ook zo een dingetje bij jullie? Zou zo een wakeup light helpen? Misschien kan ik over een tijd starten met medicatie. Ben benieuwd of dat ook hierbij kan helpen

Ja, ik heb ook moeite met opstaan. Heb nooit zo’n lamp geprobeerd maar ik heb ook in een tent nog steeds hetzelfde probleem… Wat mij recent helpt is mijn mobiel naast de slaapkamer deur op te laden. Dan moet ik uit bed om de wekker uit te zetten.

Ik kreeg mijn diagnose een paar maanden geleden. Het is heel raar om nu m’n hele leven opnieuw te bekijken. Ik dacht altijd dat ik anders was, nu begrijp ik dat ik een doodnormale adhd’er ben :joy:

Zo’n lamp lijkt mij ook wel wat. Ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.

Mijn truc is om 's avonds niet naar het toilet te gaan, waardoor ik als ik wakker word zo nodig moet, dat ik er wel uit moet. Haha maf.

Daarnaast helpt het ook wel dat ik wíl opstaan, want ik heb een hekel aan te laat komen. Als docent is dat ook een slecht plan.

Hey, ben je ook docent?! Ik ook, maar momenteel geef ik voornamelijk 's avonds les… :joy:

Haha ja, het zorgt er wel voor dat ik moe genoeg ben om te slapen 's avonds.

Even een vraagje, hoe zit het eigenlijk met de vergoedingen in Nederland bij medicatie? heb dan nog niets gekregen, hopelijk over een paar weken…

Dit is voor mij heel nieuw, dus zelf checken is ook heel belangrijk, maar tot nu toe:

1. Voor afspraken met psycholoog (therapie) /psychiater (medicatie voorschrijven, bijstellen enz) maakt het soms uit bij wie je verzekerd bent. Bijv. : ik wilde heel graag naar Dr Bosman kliniek omdat mijn POH GGZ deze mensen sterk aanraadde (ze zijn heel ervaren met adhd, waardoor je weet dat ze je adhd symptomen in ieder geval niet zullen wegwuiven/over het hoofd zien). Mijn verzekeraar vorig jaar zou deze kliniek maar voor 80% hebben vergoed. Dat klinkt veel, maar weet je wat ze per uur verdienen?! Ik heb dus gewacht met inschrijven, en eerst een andere verzekeraar genomen. Het was toch al november, dus tot januari wachten vond ik te doen. (Heb het in koeienletters in m’n agenda voor 1 jan. gezet en gelukkig echt binnen 5 dagen gedaan, haha).

2 medicatie: het maakt uit hoe veel mg per tabletje er in zit. Ik krijg potjes van 30 x 2.5 mg (dexamfetamine) Toen de dosis verhoogt werd, was dat op een gegeven moment 4 pilletjes per innaammoment. Toen dacht ik, waarom geen pilletjes van 10mg?! Ging ik googlen, begreep ik dat alleen 2 soorten dexamfetamine worden vergoed: dexamfetamine 2.5 mg allebei, of als pilletje of als capsule. Groter bestaat zeker wel, maar wordt niet voorgeschreven want niet vergoed.

1. Ook over medicatie: mijn apotheek bewaart dexamfetamine niet in huis. Daar moet ik rekening mee houden want het kost tijd een paar dagen extra om ze te krijgen. Op een gegeven moment kreeg ik maar voor 2.5 weken pilletjes mee (want dosis ondertussen verhoogd) en bleef ik maar heen en weer gaan… Nu werkt het efficiënter: recept is aangepast zodat dit maar eens per maand nodig is; psychiater heeft nu de apotheker in hun systeem genoteerd en stuurt het recept digitaal; apotheker heeft nu mijn 06 nummer en stuurt me een ophaalcode als de medicijnen binnen zijn. Dit scheelt per maand 4 keer lang wachten daar!

2. Medicatie weer: hoewel ik denk dat ik alles vergoed zal krijgen, maar dan wel tot maximaal eigen bijdrage kom dit jaar (en elk jaar nu?), is nog helemaal niets bij onze verzekeraar zichtbaar. Snap jij het, snap ik het…

Sorry dat dit zo lang was, maar ik hoop dat het nuttig is.

Hi julle ek/ ik is Afrikaans gaan julle omgee indien ek/ik in Afrikaans/ my beste NL saam klets?

Ik vind het leuk… Denk ik. Ik wist niet dat jullie ‘is’ gebruikten voor ik en jij. Ik ben dol op talen (NL heb ik pas geleerd toen ik 32 was, dat is blijkbaar mijn superpower!)

Ik ken niet veel Afrikaanse woorden. Hijsbakkie is m’n favoriet tot nu toe. (Lift, toch?)

Huisbak ja
escalator is 'n (een) rol trap
Mol tein is een ondergrond trem
Gebruik is net met sommige woorde. Hoe gaan dit in New Zeeland is dit so warm daar by julle ook?

Hey! Weet iemand een goede online therapie?

Ik gebruik ehealth icm gewone therapie, dan krijg je ook feedback. verder geen idee eigenlijk :slight_smile:

Mijn eerste coaching sessie was heel goed, en blijkbaar doet deze coach aan online onderhoud! Bonus! Ik moest een weekplanning maken en opsturen. Ik haalde de 17uur deadline niet, maar maakte hem 's avonds af. Kreeg vanochtend al heel zinnig feedback! Ik zit bij Dr Bosman, mijn psycholoog is ook erg goed. Alleen de psychiater (die ik alleen viot medicatie zie) is een beetje minder.